Diety nie działają, lecz zmiana naszych nawyków żywieniowych, tak!

Blog

/
20paź2014

Co jeść w nadciśnieniu tętniczym?

  • przez Anna Dworaczyńska
  • 1 Tagi
  • 0 Komentarzy
Każdego dnia z powodu chorób układu krążenia umiera w naszym kraju prawie 500 osób.
Najnowsze badania naukowe wskazują, że ponad 50% zgonów można było zapobiec poprzez stosowanie działań profilaktycznych.

 

Najsmutniejsze jest to, że chorują na nie już małe dzieci, a odpowiednie odżywianie i codzienna aktywność fizyczna może uchronić przed tą chorobą.

 

Nadciśnienie tętnicze należy do chorób cywilizacyjnych. Przyczyną tej choroby jest przede wszystkim otyłość, rodzinne występowanie nadciśnienia oraz spożywanie produktów tłustych i bogatych w sól.

 

Jednak, brak aktywności fizycznej, zwiększona ilość stresu oraz brak odpoczynku, również nie wpływa obojętnie na nasz organizm.

 

Z nadciśnieniem tętniczym mamy do czynienia wtedy, gdy ciśnienie skurczowe przekracza140 mm Hg, a rozkurczowe 90 mm Hg.

 

Łagodne lub umiarkowane ciśnienie nie wymaga leczenia farmakologicznego, lecz w obydwóch przypadkach odpowiednia dieta oraz codzienna aktywność fizyczna pomoże nam uregulować lub znacznie obniżyć ciśnienie krwi.

 

Jak zatem powinnyśmy się odżywiać w nadciśnieniu?
Nadciśnienie łagodne i umiarkowane możemy opanować dietą ubogą w sól oraz umiarkowaną w tłuszcze.

 

Należy całkowicie wkluczyć spożycie soli. Jeżeli nagła rezygnacja ze soli jest dla nas niemożliwa, zastąpmy na tradycyjną sól na magnesową, potasową lub ziołową.

 

Pamiętajmy, aby jeść mniej pokarmów, które zawierają dużo sodu czyli np. słonych paluszków, chipsów, wędzonego mięsa, wędlin oraz produktów marynowanych i kiszonych.

 

Ograniczmy spożywanie tłuszczy do 25%, w tym przede wszystkim tłuszczy nasyconych. Tłuszcze nasycone znajdziemy głownie w czerwonym i tłustym mięsie, potrawach smażonych, przetworzonych, śmietanie, maśle oraz słodyczach.

 

Jak najrzadziej spożywajmy czerwone mięso, a zastępujmy je rybami lub chudym mięsem.
Ważne jest, aby dieta obfitowała w warzywa i owoce bogate w potas, takie jak banany, brzoskwinie, czarną porzeczkę, brukselkę, czosnek, pietruszkę, szpinak, pomidory, groch, fasola, czosnek, bazylię, zieloną pietruszkę oraz koperek.

 

Niedobór potasu w diecie prowadzi do schorzeń układu krążenia, w tym do nadciśnienia krwi.
Pamiętajmy, aby regularnie kontrolować ciśnienie krwi. Pozwoli nam to zachować spokój, a w razie pierwszych objawów nadciśnienia, wprowadzić zmiany w naszym odżywianiu.

 

Długotrwałe, nieleczone nadciśnienie może w przyszłości doprowadzić do poważniejszych chorób, takich jak udar mózgu, zawał serca, choroby miażdżycowej, chorób nerek oraz uszkodzenia wzroku.

 

Prowadząc właściwy tryb życia możemy temu zapobiec. Już dziś zróbmy ten pierwszy krok.

 

Anna Dworaczyńska, Pierwszy w Polsce specjalista do zmian nawyków żywieniowych

KOMENTARZE