Diety nie działają, lecz zmiana naszych nawyków żywieniowych, tak!

Media

/artykuły do poczytania
Co jeść w niedoczynności tarczycy?
W naszym organizmie tarczyca jest odpowiedzialna za wytwarzanie hormonów tyroksyny i trijodotyroniny, które odpowiadają za prawidłową regulację naszej przemiany materii.

 

Niedoczynność tarczycy powoduje dolegliwości metaboliczne. Do najczęstszych jej objawów należy uczucie zimna, senność, uczucie osłabienia, tendencja do tycia, suchość skóry, łamliwe paznokcie oraz osłabione i wypadające włosy.

Według badań, niedoczynność tarczycy występuje 5 razy częściej u kobiet niż u mężczyzn a ryzyko zachorowania na nią zwiększa się wraz z wiekiem. Pomimo, iż najbardziej narażone są osoby starsze, niedoczynność tarczycy może występować u dzieci i ludzi młodych. Coraz częściej chorują na nią także kobiety w okresie okołoporodowym. Leczenia niedoczynności polega na odpowiednim spożyciu jodu i codziennym zażywaniu preparatu l-tyroksyny, suplementu hormonu tarczycy.

Jednak, jak w każdej chorobie, odpowiednia dieta dieta stanowi niezmiernie ważne uzupełnienie i znacząco wpływa na sukces w leczeniu i nasze samopoczucie,

Co zatem powinnyśmy jeść w niedoczynności tarczycy?

Pamiętajmy, że jod jest mikroelementem, bez którego tarczyca nie może wytwarzać odpowiedniej ilości hormonów potrzebnych do utrzymania masy ciała, prawidłowego stanu paznokci, skóry, włosów i procesów rozmnażania.

Potrzebujemy ok. 160 μg jodu dziennie. Dla kobiet w ciąży poziom wzrasta do 200 μg na dzień.

Najbogatszym źródłem jodu jest sól kuchenna jodowana, ryby morskie, takie jak dorsz, łosoś, makrela wędzona, owoce morza, mięso oraz nabiał.

Uważajmy, na niektóre produkty zawierają substancje wolotwórcze, tak zwane goitrogeny, które mogą ograniczać przyswajanie jodu z pożywienia i powinny być spożywane z umiarem, po ugotowaniu.

Należą do nich: kapusta, kalafior, brukselka, soja, tofu, rzepa oraz brukiew. Dotyczy to przede wszystkim warzyw surowych.

Do innych pokarmów zawierających goitrogeny, należą również(choć w mniejszej ilości) orzeszki ziemne, słodkie ziemniaki, szpinak, gruszki oraz truskawki.

W diecie osób z niedoczynnością tarczycy, oprócz jodu, bardzo ważną rolę odgrywa witamina C, cynk oraz selen.

Witamina C jest odpowiedzialna za nasz układ odpornościowy. Znajdziemy ją w owocach cytrusowych oraz warzywach krzyżowych, takich jak brokuły, kalafiorze i kapuście.

Kolejnymi mikroelementami potrzebnymi do prawidłowego wzrostu tkanek jest cynk oraz selen.

Najbogatsze źródła cynku to mięso, jaja, wątroba oraz ryby.
Do najlepszych źródeł selenu należą orzechy brazylijskie, włoskie, tuńczyk, owoce morza, ryby, słonecznik oraz brązowy ryż.

Źródłem jodu mogą być również niektóre gatunki wód mineralnych. Na naszym rynku dostępne są np. Bonart, Jodica i Ustronianka.

Aby przyspieszyć nasz metabolizm i podnieść poziom naszej energii, spożywajmy 5-6 posiłków dziennie, w odstępach 2-3 godzinnych. Wypijajmy ok. 2 litrów płynów dziennie, najlepiej czystej wody lub świeżych soków.

Pamiętajmy również o ćwiczeniach, które wykonywane regularnie, pobudzą nasz metabolizm do działania i podniosą nasz poziom energii.
Niedoczynność tarczycy, jak wiele innych dolegliwości możemy kontrolować odpowiednią, zdrowo zbilansowaną dietą.

Niech żywność, którą spożywamy stanie się naszym lekiem w walce z chorobą.

Anna Dworaczyńska, Pomagam zmieniać nawyki żywieniowe