Diety nie działają, lecz zmiana naszych nawyków żywieniowych, tak!

Artykuły

/jedz świadomie i kontroluj swoją wagę
Jedz świadomie i kontroluj swoją wagę
Każdy z nas doświadczył jedzenia w pośpiechu. Aby wywiązać się z naszych codziennych zobowiązań, wielu z nas kiedy zajmując się wieloma zadaniami naraz, je to, co mam w danej chwili pod ręką. Nie myślimy o tym co jemy i w jakiej ilości. Dla wielu z nas, jedzenie stało się dodatkiem do czynności, które w tym czasie wykonujemy i pożądanym luksusem, na które nie mamy przecież czasu.

 

Niestety, jedząc nieświadomie, w rezultacie spożywamy zbyt wiele, doprowadzamy nasze ciało do nadwagi i związanymi z tym chorobami.

Kiedy pracuję z drugim człowiekiem nad zmianą nawyków żywieniowych, moim pierwszym krokiem jest uświadomienie, że będąc nieświadomym co i kiedy jemy, szkodzimy sobie i w rezultacie niszczymy własne zdrowie.

Zatem, co możemy zrobić? Zwolnijmy i zwróćmy uwagę na to, co jemy i w jakiej ilości.

Po pierwsze, zatrzymajmy się do posiłku. Zadbajmy o to, aby posiłki spożywać w spokoju i o regularnych porach. Kiedy jemy nie róbmy nic innego. Wyłączmy telewizor, odłóżmy laptopa. Skupmy całą naszą uwagę na jedzeniu. Delektujmy się pokarmem, jego smakiem, wyglądem, walorami odżywczymi. Przeżuwajmy jedzenie powoli, bez pośpiechu.

Zwróćmy uwagę na higienę, na sposób podania posiłku, czy wygląda ono estetycznie i zachęca do jedzenia?
Po drugie, zwróćmy uwagę na to, co jemy i w jakich ilościach. Czy jedzenie które spożywamy jest prawidłowo zbilansowane? Czy jest bogate w witaminy i składniki mineralne?

Bardzo ważne jest, aby zwrócić uwagę na wielkość porcji, którą powinnyśmy spożywać. Możemy ją ławo obliczyć za pomocą naszych dłoni. Jeżeli ściśniemy je w pięści i złączymy, otrzymamy wielkość naszego żołądka.

Nasze porcje nie powinny przekraczać tej objętości. Ważne, nie spożywać porcji większych, niż nasz żołądek. Jedząc świadomie, poczujemy, kiedy jesteśmy syci, czas w tedy zakończyć posiłek.

Po skończonym posiłku, zostańmy przy stole parę minut i dajmy czas, aby pokarm ułożył się w żołądku.
Są dwa cele jedzenia – odżywianie naszego organizmu oraz delektowanie się pokarmem. Pamiętajmy o tym, kiedy następnym razem mamy ochotę zjeść coś w biegu.

Anna DworaczyńskaPomagam zmieniać nawyki żywieniowe