Diety nie działają, lecz zmiana naszych nawyków żywieniowych, tak!

Artykuły

/rola antyoksydantów w naszym organizmie
Rola antyoksydantów w naszym organizmie
Antyoksydanty, również znane jako przeciwutleniacze są związkami, których zadaniem jest unieszkodliwianie wolnych rodników i ochronie naszych komórek przed zniszczeniem.

 

Wolne rodniki są odpowiedzialne za powstawanie wielu chorób, w tym nowotworów, cukrzycy, zapalenia wątroby, rozwoju miażdżycy, zaburzeń cyklu menstruacyjnego czy udaru mózgu. Wolne rodniki uszkadzają DNA naszego ciała, powodując wzrost niezdrowych komórek, które nie są wstanie walczyć z chorobami.

Każdy z nas posiada wolne rodniki w swoim organizmie, jednak to ich ilość decyduje o ich niebezpieczeństwie. Sposób w jaki się odżywiamy, poziom stresu, spożywanie alkoholu oraz palenie papierosów, mają ogromny pływ na tempo, w jakim wolne rodniki rozprzestrzeniają się w naszym ciele.

Przy głębokich niedoborach przeciwutleniaczy w naszym organizmie, możemy cierpieć na krwawienia z nosa, hemoroidy oraz opuchliznę w różnych miejscach naszego ciała.

Co zatem możemy zrobić my, aby siebie chronić?

Najlepszym sposobem jest spożywanie antyoksydantów, czyli związków niszczących wolne rodniki.
Najpopularniejsze i najczęściej spożywane przez nas źródła antyoksydantów to witamina C, E, oraz beta karoten, ale jest ich znacznie więcej, jak selen czy luteina.

Główne źródła beta karotenu to żółto-pomarańczowe oraz ciemnozielone liściaste warzywa i owoce. Należą do nich: kapusta włoska, szpinak, marchew, słodkie ziemniaki, dynia, pietruszka, morele oraz bazylia.
Witaminę C możemy znaleźć w owocach cytrusowych oraz warzywach krzyżowych, takich jak brokuły, kalafiorze i kapuście.

Witamina E znajduje się olejach roślinnych, orzechach, szpinaku, wzbogaconych płatkach oraz łuskanych ziarnach pszenicy.

Dobrym źródłem selenu jest czosnek, cebula, grzyby, łuskane ziarna pszenicy oraz ryż.
Kolejnym naturalnym antyoksydantem jest tokoferol, który wchodzi w skład witaminy E. Źródła tokoferolu to oleje, margaryny, orzechy oraz kakao. Luteina, która występuje w dużych ilościach w szpinaku oraz kukurydzy, bardzo dobrze wpływa na nasz wzrok oraz zmniejsza ryzyko ślepoty w podeszłym wieku.

Zielona herbata, a dokładniej zawarte w niej katechiny są niezmiernie bogatym źródłem antyoksydantów. W zielonej herbacie znajduje się związek o nazwie galusan epigalokatechiny, który jest sto razy bardziej skuteczny niż witamina C oraz dwadzieścia pięć razy bardziej skuteczny niż witamina E w ochronie przed wolnymi rodnikami.

Innym silnym utleniaczem jest resveratrol, który znajduje się w czerwonym winie.
Likopen również jest doskonałym przeciwutleniaczem. Znajdziemy go w pomidorach, soku pomidorowym, morelach, arbuzie oraz owocach dzikiej róży. Badania wykazały, że mężczyźni którzy regularnie spożywają pokarm bogaty w likopen, rzadziej chorują na nowotwór prostaty.

Również zioła są bogatym źródłem antyoksydantów. Należą do nich rozmaryn, lebiodka kreteńska, tarczyca bajkalska, oregano oraz szałwia.

Pamiętajmy, aby spożywać antyoksydanty w zdrowych proporcjach. Jedzenie ich w za dużych ilościach powoduje, iż tracą one swoje właściwości i stają się dla nas szkodliwe.

Anna DworaczyńskaPomagam zmieniać nawyki żywieniowe