Diety nie działają, lecz zmiana naszych nawyków żywieniowych, tak!

Artykuły

/znaczenie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu
Równowaga kwasowo-zasadowa organizmu
Aby nasz organizm funkcjonował w prawidłowy sposób, zachowując niezbędne procesy życiowe, oprócz dostarczenia mu odpowiedniego pokarmu, konieczne jest utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej naszego ciała.

 

Równowaga kwasowo-zasadowa to stan, w którym organizm zachowuje właściwy stosunek kationów i anionów w płynach ustrojowych, co warunkuje odpowiednie pH krwi.

Prawidłowy odczyn pH naszej krwi powinien wynosić 7,35 – 7,45, aby nasz organizm pracował prawidłowo. PH krwi poniżej 6,8 oraz powyżej 7,8 jest dla organizmu bardzo niebezpieczne, i w wyjątkowych sytuacjach może doprowadzić do śmierci.

Produkty które spożywamy mają znaczący wpływ na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej naszego ciała.
Składniki mineralne bogate w sód, potas, wapń oraz magnez działają alkalizująco. Składniki, które zawierają fosfor, chlor oraz siarkę, wpływają zakwaszająco.

Do produktów kwasotwórczych należą mięso, ryby, jaja, sery, produkty zbożowe, tłuszcze oraz słodycze. Należą do nich również borówki i żurawiny, z uwagi na znajdujący się w nich kwas benzoesowy, który rozkłada się do substancji kwasotwórczych.

Natomiast, owoce, warzywa, ziemniaki oraz mleko i jego przetwory pływają na nasz organizm alkalizująco.

Większość produktów spożywczych które spożywamy każdego dnia wykazują działanie kwasotwórcze. Dlatego pamiętajmy o dodaniu do każdego posiłku odpowiedniej ilości produktów zasadotwórczych, czyli głównie warzyw oraz owoców.

Długotrwałe zaburzenia w równowadze kwasowo-zasadowej organizmu mogą prowadzić do kwasicy lub zasadowicy.

Kiedy mamy zakwaszony organizm jesteśmy bardziej podatni na zmęczenie, bóle głowy, senność, utratę apetytu oraz zmiany skórne. Kwasica może również powodować nadciśnienie oraz choroby nerek.

Zasadowica występuje bardzo rzadko i najczęstszą jej przyczyną jest zwiększona wentylacja płuc(usuwanie dwutlenku węgla) np. w czasie gorączki

Pamiętajmy, że zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej wpływają negatywnie na nasz organizm. Chrońmy się zatem, stosując dietę obfitującą w owoce i warzywa.

Następnym razem, kiedy zasiądziemy do posiłku, upewnijmy się, że nasz talerz wygląda barwnie i kolorowo.

Anna DworaczyńskaPomagam zmieniać nawyki żywieniowe