Diety nie działają, lecz zmiana naszych nawyków żywieniowych, tak!

Artykuły

/żywienie w menopauzie
Żywienie w menopauzie
Dla każdej kobiety okres menopauzy, to czas zmiany. Zmiany nie tylko fizycznej, lecz w dużej mierze psychicznej oraz emocjonalnej. Objawy menopauzy spowodowane są zaburzeniami równowagi hormonalnej w naszym organizmie.

 

Drażliwość, ospałość, okresowo występujące uderzenia gorąca i nocne poty, ból głowy, bezsenność, oraz przyrost masy ciała powoduje, że ten okres dla wielu z nas może być trudny.
Terapia hormonalna HTZ pomaga wielu kobietom. Jednak nie dla każdej z nas, przyjmowanie hormonów jest konieczne.

Co zatem możemy zrobić, aby pomóc sobie w tym wyjątkowym, lecz niezmiernie ważnym dla nas okresie życia?
Pamiętajmy, że w tym okresie konieczna jest regularna kontrola naszego zdrowia, aktywność fizyczna, która poprawi nasze samopoczucie nie tylko fizyczne, lecz psychiczne i odpowiednio zbilansowane posiłki.
Jak zatem powinnyśmy się odżywiać w tym okresie?
Dieta kobiety w okresie menopauzy powinna przede wszystkim zawierać duże ilości świeżych owoców i warzyw. Spożycie mięsa, tłuszczy zwierzęcych powinny być ograniczone do minimum, ze względu na wzrost stężenia cholesterolu we krwi.

Nasze pożywienie powinno być bogata w oleje roślinne, spożywane na zimno np. w sałatkach. Nie może zabraknąć też ryb. Dostarczają one, bowiem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych Omega3 , które pomagają obniżać poziom cholesterolu we krwi, poprawiają pracę naszego mózgu oraz wpływają wspaniale na stan naszego organizmu.

Dla kobiet nie stosujących terapii hormonalnej, mogą stosować terapię zastępczą, czyli fitoestrogeny. Fitoestrogeny, czyli estrogeny pochodzenia roślinnego, mogą złagodzić objawy menopauzy takie uderzenia gorąca, nocnemu poceniu się, bólom głowy oraz zaburzeniom koncentracji.

Fitoestrogeny występują w soi, siemieniu lnianym, kiełkach, selerze, pietruszce oraz oleju lnianym.
Ponieważ po 50 roku życia, wzrasta liczba schorzeń na które stajemy się bardziej narażone, musimy pamiętać, aby chronić się w szczególności przed osteoporozą oraz nowotworom.
Na osteoporozę choruje obecnie coraz więcej osób, jednak to właśnie kobiety w okresie menopauzalnym znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka. W tym okresie zostaje zaburzona równowaga hormonalna organizmu kobiet, związana z obniżonym stężeniem estrogenów we krwi. Estrogeny są odpowiedzialne za prawidłowy proces otrzymania wapnia w kościach.

Dieta w profilaktyce osteoporozy powinna być bogata wapń. Znajdziemy go w mleku, jogurtach, serach oraz sardynkach w oleju. Innymi, wartymi polecenia produktami są jaja, produkty zbożowe, warzywa oraz rośliny strączkowe.

Zbyt duża ilość soli w diecie może doprowadzić mogą do znacznego odwapnienia kości oraz wzrostu ciśnienia krwi. Dlatego, ograniczmy ilość soli do spożycie soli do 5g dziennie(1 płaska łyżeczka) lub wykluczmy ją całkowicie.

Kawa również może doprowadzić do odwapnienia kości, stosujmy ją zatem z umiarem i nie przekraczajmy dwóch filiżanek dziennie.
Ponieważ w okresie przekwitania zwiększa się także ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, warto zabezpieczyć organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Do naszego codziennego jadłospisu powinnyśmy włączyć antyoksydanty, czyli głównie witaminy C, i E oraz beta karoten.

Główne źródła beta karotenu to żółto-pomarańczowe oraz ciemnozielone liściaste warzywa i owoce. Należą do nich: kapusta włoska, szpinak, marchew, słodkie ziemniaki, dynia, pietruszka, morele oraz bazylia.
Witaminę C możemy znaleźć w owocach cytrusowych oraz warzywach krzyżowych, takich jak brokuły, kalafiorze i kapuście.

Witamina E znajduje się olejach roślinnych, orzechach, szpinaku, wzbogaconych płatkach oraz łuskanych ziarnach pszenicy.
Niektórym kobietom w okresie menopauzy mogą pomóc preparaty ziołowe, takie jak np. rumianek, dziurawiec, szałwia, lucerna siewna, czy witeks czczony.

Pamiętajmy , nie jesteśmy same w tym ważnym dla nas okresie. Możemy wybrać rozmowa z bliską nam osobą, utrzymywać pozytywne nastawienie, czy też po prostu wykorzystać najtańszy lek na wszystkie nasze troski…uśmiech.

Jego zalecam spożywać w nieograniczonej ilości każdego dnia.

Anna DworaczyńskaPomagam zmieniać nawyki żywieniowe