Diety nie działają, lecz zmiana naszych nawyków żywieniowych, tak!

Artykuły

/10 kroków na żywienie w refluksie żołądkowym
10 kroków na żywienie w refluksie żołądkowym
Każdy z nas choć raz doświadczył uczucie pieczenia i palenia za mostkiem, odbijaniem po ciężkim posiłku. Niekiedy obserwujemy również poranną chrypkę, suchy kaszel i świszczący oddech.

 

Jest ono objawem refluksu żołądkowo-przełykowego czyli cofania się kwasu solnego z treścią pokarmową z żołądka do przełyku, potocznie zwanego zgagą, która występuje coraz częściej.
Według badań, na zgagę cierpi już co dziesiąty osoba.

Zgaga może być wywoływana przez nieodpowiednie odżywianie, palenie papierosów czy stresujący tryb życia. Nadwaga i otyłość, również może przyczyniać się do wystąpienia refluksu.

Na szczęście poprzez odpowiednią dietę możemy zminimalizować lub całkowicie poradzić sobie z tym przykrym i niekiedy krępującym dla nas schorzeniem.

Jak zatem powinnyśmy się odżywiać?

Najlepsze efekty przy refleksie żołądkowo-przełykowym daje dieta łatwo strawna, czyli nie obciążająca naszego żołądka.

Poniżej przedstawiam 10 prostych kroków, które możemy zastosować już dziś.
1. Spożywajmy 5-6 małych posiłków, powoli dokładnie przeżuwając każdy kęs.
2. Ograniczymy spożycie tłuszczów do minimum. Unikajmy smażonych potraw, dań z dużą ilością sosów, wędlin, ciastek z kremem oraz czekolady.
3. Ograniczmy spożycie soli do jednej płaskiej łyżeczki dziennie, a najlepiej wyeliminujmy ją całkowicie.
4. Zmniejszymy spożycie ostrych przypraw.
5. Nie pijmy napojów gazowanych, ponieważ zwiększają one ciśnienie w żołądku.
6. Ograniczmy także do minimum napoje z kofeiną, czyli kawę, herbatę oraz colę.
7. Ograniczymy spożycie alkoholu, lecz wyeliminujmy go całkowicie
8. Zredukujmy jedzenie ilość środków stymulujących wydzielanie śliny np. guma do żucia, czy landrynek
9. Kontrolujmy naszą masę ciała, ryzyko wystąpienia zgagi jest większe u osób z nadwagą oraz otyłością.
10. Zaprzestańmy palenia papierosów, ponieważ nikotyna pobudza wydzielanie kwasu solnego.

Jeżeli mamy trudności z połykaniem, możemy zastosować dietę płynną lub papkowatą.
Dla kobiet w ciąży lub planujących dzieci, pamiętajmy, że pod koniec ciąży często pojawia się zgaga, którą możemy łatwo ograniczyć stosując się do powyższych zaleceń.

Jeżeli zgaga dokucza trwa dłużej niż 3 tygodnie, idźmy do lekarza. Powracająca zgaga może doprowadzić do innych schorzeń, w tym choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy.

Anna DworaczyńskaPomagam zmieniać nawyki żywieniowe