Diety nie działają, lecz zmiana naszych nawyków żywieniowych, tak!

Artykuły

/co jeść kiedy jesteśmy zmęczeni?
Co jeść kiedy jesteśmy zmęczeni?
Nadmiar obowiązków, brak równowagi w naszym życiu, rosnące oczekiwania prowadzące do stresu, powodują nic innego jak… zmęczenie. Czujemy się przytłoczeni wymaganiami, tęsknimy za chwilą dla siebie, a nasze ciało również nie pozostaje wobec tego obojętne.

 

Najczęstsze fizyczne przyczyny zmęczenia(astenii) to przede wszystkim brak snu, okres zwiększonego stresu, czas rekonwalescencji, czy coraz częściej występująca anemia, czyli niedokrwistość, spowodowana nieodpowiednim trybem życia i odżywianiem.

Na szczęście już dzisiaj możemy przejąć kontrolę nad naszym zmęczeniem, wprowadzając do naszej diety pokarmy, które pomogą nam odzyskać energię i zregenerować nasz organizm.

Co zatem jeść, aby mieć więcej energii?

Do naszego pożywienia należy włączyć produkty bogate w witaminę B i C oraz magnez i żelazo.

Produkty zawierające witaminę C to owoce z dzikiej róży, pomarańcze, cytryny, czarne porzeczki, czereśnie oraz truskawki.

Witamina B to przede wszystkim drożdże, sery pleśniowe, warzywa liściaste takie jak sałata, cykoria i inne warzywa zielone, jak szpinak, brokuł, kalafior.

Ważne jest, aby zwiększyć produkty z zawartością żelaza i magnezu. Główne źródła żelaza to czerwone i białe mięso oraz ryby. Pamiętajmy jednak o umiarkowanym spożyciu mięsa, a zastąpieniem go rybami.

Źródła magnezu to produkty zbożowe, warzywa strączkowe, suszone owoce.

Spożywajmy z umiarem kawę oraz inne produkty zawierające kofeinę, jak herbata, cola, guarana, czy mate. Owszem, działają one pobudzająco, jednak nie likwidują one zmęczenia. Nadmiar napoi z kofeiną utrudnia wchłanianie żelaza, pogłębiając nasze zmęczenia oraz mogą doprowadzić do niedokrwistości.

Starajmy się ograniczyć do minimum spożywanie produktów zawierających cukier, w tym ciastek oraz słodyczy. Słodycze oraz napoje słodzące zaburzają nasz apetyt na spożywanie produktów bogatych wartości odżywcze . Jeżeli mamy ochotę na słodycze, zastąpmy je dojrzałym owocem lub miodem. Miód posiada wiele składników odżywczych i wzmacnia organizm.

Pilnujmy, aby nasze posiłki były urozmaicone, zawierały dużo owoców i warzyw, były spożywane o regularnych porach dnia, podane w sposób estetyczny i spożywane w spokoju.

Regularna aktywność fizyczna pomoże nam wzmocnić nasz organizm i zmniejszyć poziom zmęczenia. Regularny sport pomaga mam uregulować rytm biologiczny naszego organizmu i obniżyć wewnętrzne napięcia, które również wpływają na poziom naszego zmęczenia.

Pamiętajmy, że zmęczenie może czasami wskazywać na poważne schorzenie, należy zatem znaleźć przyczynę astenii, jeżeli stan zmęczenia się przedłuża. Nie zapominajmy, aby zawsze wspomagać leczenie odpowiednią dietą.

Anna DworaczyńskaPomagam zmieniać nawyki żywieniowe