Diety nie działają, lecz zmiana naszych nawyków żywieniowych, tak!

Artykuły

/emocje i ich wpływ na jedzenie
Emocje i ich wpływ na jedzenie
Jesteśmy istotami emocjonalnymi. Nasze decyzje są często podejmowane pod wpływem emocji, również decyzje związane z jedzeniem.

 

Jedzenie emocjonalne to rosnący problem, nie tylko wśród dorosłych, lecz również nastolatków, a niekiedy czasem już dzieci.

Każdego dnia żyjemy w szaleńczym tempie, próbując wykonać to, co musimy. Jedzenie jest dla nas momentem przyjemności, chwilą wytchnienia przed dalszym biegiem.

Z obserwacji, jak i również z własnego doświadczenia wiem, że jemy ponad miarę, kiedy jest nam smutno, tęsknimy za czymś, jesteśmy zdenerwowani lub martwimy się o rzeczy na które nie mamy wpływu. Dla wielu z nas, jedzenie stało się substytutem, tego czego pragniemy naprawdę. Sięgamy po jedzenie, mając nadzieję, że rozwiąże to nasze problemy i może rzeczywiście, czujemy ulgę, lecz niestety na krótką chwilę.

Co zatem możemy zrobić dla siebie, kiedy czujemy, że tracimy kontrolę i sięgamy po jedzenie licząc na ulgę?

Zapytajmy siebie, czy ten dodatkowy kawałek ciasta naprawdę rozwiąże mój problem? Czy naprawdę poczuję się lepiej po zjedzeniu go? Co innego mogłabym dla siebie zrobić? Prawdą jest, że po objedzeniu się, wracamy do pierwotnego stanu i musimy zjeść jeszcze więcej, aby poczuć się lepiej.

Zróbmy coś dobrego dla siebie, kiedy czujemy, że nasze myśli kierują się ku jedzeniu. Zajmijmy się czymś, co nas uszczęśliwia, coś, to odwróci naszą uwagę od jedzenia. Dla każdego z nas rozwiązaniem będzie coś innego. Może być to oddanie się naszemu hobby, wyjście na spacer, czy po prostu rozmowa z bliskim człowiekiem.

Kiedy Ja czuję, że pragnę rozwiązać problem jedząc kolejne ciasto, ćwiczę lub medytuję. Jest do dla mnie niezawodna metoda. Nie jest ważne, co w takim momencie zrobimy, ważne jest, aby zająć nasz umysł czymś innym.

Pracując z drugim człowiekiem, zrozumiałam że dla wielu z nas objadanie się na siłę, przynosi nam natychmiastową ulgę i ucieczkę przed naszymi problemami.

Poświęćmy czas na zrozumienie, dlaczego traktujemy jedzenie jako sposób na rozwiązanie naszych problemów? Kiedy wykształciliśmy w sobie te nawyki? Co wpłynęło na tę sytuację?

Pamiętajmy, że mamy wybór w podjęciu dla siebie najlepszej decyzji.

Aby na trwałe poradzić sobie z jedzeniem emocjonalnym, ważne jest, aby nasz stary nawyk zastąpić nowym, lepszym dla nas i naszego zdrowia. Jeżeli czujemy, że potrzebujemy pomocy i wsparcia, poprośmy o nią.

Anna DworaczyńskaPomagam zmieniać nawyki żywieniowe