Diety nie działają, lecz zmiana naszych nawyków żywieniowych, tak!

Blog

/
07gru2015

Zdrowe nawyki żywieniowe – wskazówki część 4

  • przez Anna Dworaczyńska
  • 1 Tagi
  • 0 Komentarzy
W dzisiejszej epidemii otyłości, bardzo smutne jest to, że tak naprawdę mając nadwagę możemy umierać z głodu, ponieważ nie dostarczyliśmy organizmowi niezbędnych substancji odżywczych niezbędnych do właściwego funkcjonowania organizmu.

 

 

Uważamy, je spożywając suplementy w postaci witamin i minerałów, dostarczymy naszemu ciału, to, czego potrzebuje. To nieprawda. Spożywając pokarmy, które nie są dla nas odżywcze, sami skracamy sobie życie.

 

 

Z powodu niepowściągliwości w jedzeniu mamy do czynienia z epidemią chorób, za które w dużej mierze jesteśmy odpowiedzialni.

 

 

Choroby i dolegliwości cywilizacyjne są zwykle prostym sposobem komunikowania przez organizm, że jest zatruty i potrzebuje oczyszczania. Gdy w pożywieniu które spożywamy brakuje składników odżywczych, zaczynamy więcej jeść, próbując zaspokoić ich brak. W krótkim czasie tyjemy, pozostając niedożywionymi.

 

 

 

Pracując nad zmianą naszych nawyków żywieniowych, powinnyśmy także zrezygnować z cukru i słodyczy, lub spożywać je okazjonalnie.

 

 

Kiedy nauczymy się, jeść co 2-3 godziny, zauważymy, że nasze zapotrzebowanie na cukier i słodycze się zmniejszy, ponieważ poziom glukozy we krwi będzie na stałym poziomie, poziom energii również będzie unormowany i nie będziemy czuli, że brak nam siły.

 

 

Kiedy poczujemy, że mamy ochotę na coś słodkiego możemy np. zjeść owoc, jogurt z dodatkiem miodu, napić się świeżo przygotowanego soku, lub ciepłej wody. Cukier występuje naturalnie w pożywieniu, szczególnie w owocach, warzywach, ziarnach zbóż. Prawidłowe przeżuwanie pozwoli nam wydobyć z nich słodycz.

 

 

Pomocne jest również zajęcie się czymś innym w sytuacji, kiedy czujemy, że mamy ochotę na coś słodkiego i zaczekać, aż ochota przejdzie.

 

 

Ograniczmy lub całkowicie wyeliminujmy słone potrawy, które również podnoszą zapotrzebowanie na cukier. Pomimo, iż nasz organizm potrzebuje sól, aby prawidłowo funkcjonować, jej nadmiar jest dla nas niebezpieczny.

 

 

Sól powoduje m.in. nadciśnienie tętnicze, miażdżycę i zwiększa ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe. Przyczynia się też między innymi do powstawania otyłości i cukrzycy typu II.  Bezpieczna dawka soli to maksymalnie 5 g na dobę, czyli jedna płaska łyżeczka.

 

 

Nie musimy dodawać soli do jedzenia, ponieważ jest ona obecna w większości produktów, zwłaszcza wysokokalorycznych oraz żywności przetworzonej.

 

 

Pamiętajmy, że nasz organizm nie potrzebuje słodyczy, aby prawidłowo funkcjonować. Jeżeli spożywamy zdrowe i zbilansowane posiłki w regularnych odstępach czasu, nie będziemy odczuwali potrzeby, aby zjeść coś słodkiego.

 

 

Wielu z nas codziennie korzysta z cukru, aby osłodzić napoje lub jedzenie. Nie ma w tym nic groźnego, pod warunkiem, że spożywamy cukier z umiarem.

 

 

Jeżeli zamiast cukru używasz słodziki, proszę bądź ostrożny, ponieważ wiele z nich szkodzi zdrowiu, bardziej niż cukier. Wiele sztucznych słodzików jak aspartam, sukraloza powoduje bóle głowy, problemy żołądkowe czy artretyzm.

 

Anna Dworaczyńska, Pierwszy w Polsce specjalista do zmian nawyków żywieniowych

 

 

KOMENTARZE